Teaterkrigen og andre kedelige fortællinger  
er en dramatisk beretning fra det idylliske Österlen, i det sydøstlige hjørne af Sverige. Historien foregår fra 1983 til 1989 og strækker sig således over en periode på godt og vel fem år, og hvor utrolig beretningen end måtte være, er den en sandfærdig beretning fra det virkelige liv.
Der nævnes generelt ingen navne på de mange aktører, af hensyn til efterkommerne og til de, der stadig er blandt de levendes tal. I enkelte tilfælde bruges et fornavn eller et efternavn, men aldrig det fulde navn.

Det er ofte fremført, at virkeligheden overgår fantasien. I dette tilfælde er det rigtigt, rigtig meget rigtigt.

En hushandel i begyndelsen af 1983 skulle med tiden udvikle sig til en veritabel skyttegravskrig med betydelige ofre, på den ene side.
Blandt deltagerne er, udover de involverede naboer, diverse offentlige myndigheder, der mere eller mindre villigt lader sig bruge/misbruge af de stridende parter. Det skulle vise sig, at vi, i det mindste på det lokale niveau, kom til at skrive svensk retshistorie, næppe dårligt af et par amatører på det juridiske felt. Nåeh ja! Vi kom i det hele taget til at skrive historie, i det mindste hvad angår Österlen.

Baggrundsbilledet viser "Skithuset" et kunstværk min svoger og jeg opførte, da Teaterkrigen var på sit højdepunkt, og i øvrigt fik ganske pænt betalt. Billedet tilskrives min svoger. Billedet blev brugt til et kort med en julehilsen til alle, der på en eller anden måde havde været involveret i Teaterkrigen.

Jeg er overbevist om, at alle modtagerne blev glade og rørte over at få så fin en hilsen fra os.
 

Hvoraf navnet teaterkrigen?

Svaret er ret enkelt.  Vore børn blev desværre involverede af naboen på en lidt kedelig måde. Da vi ankom ved juletid 1983, var der opsat stolper til et hegn, der effektivt skulle forhindre os i at komme ind til huset, og da vores søn og ældste niece rykkede lidt i en af stolperne, intervenerede naboens yngste hjemmeboende søn resolut, ved at tildele de to børn et efter hans opfattelse passende antal øretæver.
 

Det fik vi først at vide for sent, til at gøre noget ved det, men da en genbo hørte om det, beskrev han vores nabo som værende "tattare", en svensk udgave af det danske begreb "tatere". Da ingen af ordene fandtes i børnenes ordforråd, blev det til "teatere", og dette begreb holdt sig gennem alle årene. Naboens efterfølgende og gentagne påstande om, at vi skulle have kaldt dem for "tattare", har således ikke, som så mange andre af talløse beskyldninger de rejste mod og politianmeldte os for, nogen bund i virkeligheden.
Kapitel   1 - En hushandel
Kapitel   2 - Begyndelsen på Teaterkrigen
Kapitel   3 - En österlensk birketræstisser
Kapitel   4 - Det himmelske lokum
Kapitel   5 - Et forskningsprojekt
Kapitel   6 - Bråvallaslaget
Kapitel   7 - Brott kan ej styrkas
Kapitel   8 - Ej brott
Kapitel   9 - Danser med myrer
Kapitel 10 - Skithuset
Kapitel 11 - Kungen av Skåne
Kapitel 12 - Grænsestenen
Kapitel 13 - SÄPO kommer på besøg
Kapitel 14 - En nytårsaften og andre festlige indslag
Kapitel 15 - Tre mod en
Kapitel 16 - Et mæglingsforsøg
Kapitel 17 - Vejen er vor
Kapitel 18 - Var det det hele værd?
Kapitel 19 - Jag skal döda dig din räliga röhåriga jävul
Kapitel 20 - SKUDO
Kapitel 21 - Flødeskumskrigen
Kapitel 22 - Det stribede hus
Kapitel 23 - Høns i badet
Kapitel 24 - Lort på bagtrappen
Kapitel 25 - Et underhyletræ
Kapitel 26 - Den materialiserede UFO
Kapitel 27 - Det der aldrig blev
Kapitel 28 - Tom og Jerry
Kapitel 29 - Usømmelig omgang med et lokum
Kapitel 30 - Prins Valiants ridderborg
Kapitel 31 - En urolig nat
Kapitel 32 - Fredsslutningen
Kapitel 33 - En sejlads med forhindringer

Teatere er med tiden blevet et begreb der dækker betydeligt bredere.
En teater er et grådigt individ, der kun tænker på, hvordan vedkommendes kunder kan flås mest muligt.
En teater er en myndighedsperson, der ikke passer sit arbejde.
En teater er hvemsomhelst, der krænker andres rettigheder for egen vindings skyld.

Domænet svinestreger.dk er helliget hverdagens teatere, måtte de lære at forbedre sig.