Teaterkrigen kapitel 13.

SÄPO kommer på besøg

 
Om hvordan det skulle vise sig, at selv det svenske sikkerhedspoliti var kunstinteresseret.

Vi gik fredeligt og roligt og snakkede sammen om vores kunstnerkarriere, da der dukkede en bil med to mænd op. Begge var iklædt ganske almindeligt tøj, men besad vidt forskellige personligheder. Den ene skulle vise sig at være overlegen grænsende til det brovtende, mens den anden var af en mere forsonende og udglattende karakter.

Der blev lagt ud med, på spørgsmålet om hvem vi havde fornøjelsen at tale med, at "Jag er jag". Det betvivlede vi ikke et sekund, så vi tog det selvfølgelig  for gode varer, men fandt, at vi godt kunne bruge en lidt mere præcis viden, i stil med den man, hvis man er en velopdraget person, giver, når man præsenterer sig for andre mennesker. Da spørgsmålet om identitet derfor blev gentaget, fik vi oplyst, at "Vi er polisen".

Vi havde været så fremsynede, at vi havde opsat et kamera, og givet min søn besked om, at lade kameraet følge de personer, der måtte dukke op. "Polisen" fik nu deres opmærksomhed rettet mod kameraet med opfordringen "Smil, du er på" og blev samtidigt orienteret om, at hvis påstanden om at de var fra politiet var korrekt, vidste de også, at de havde pligt til at vise legitimation. "Hvis I er fra politiet, så ved både I og jeg at hvis jeg beder jer om at vise legitimation, så skal I vise legitimation, og nu siger jeg altså, at I skal vise legitimation"

Den joviale trådte nu til, og undskyldte kollegaens fremfærd, viste sin legitimation og forklarede, at de tilfældigvis kom forbi og ville benytte lejligheden til at se vores efterhånden ret berømte kunstværk. De ville også gerne have lov til at tage et billede, og de havde tilfældigvis medbragt et dertil indrettet statspolaroidkamera, der nu blev taget frem, for at påbegynde fotografering af vores kunstværk.

Vi var pricipielt altid parat til at yde ordensmagten en hjælpende hånd og følte os i situationen forpligtede på, at forklare, at det var lettest at tage billeder, hvis hætten var taget af: Da bortfjernelsen af denne var en realitet, var man klar til at påbegynde fotograferingerne af begge kunstværker.

Med stor fornøjelse underholdt vi nu hver sin SÄPO agent, for det var præcis det, deres legitimation viste, at de var. Det er ofte sagt, at det er kunstens opgave, at være provokerende, og vi måtte erkende, at være lykkedes ud over alle grænser, set i lyset, at det var blevet et svensk sikkerhedsanliggende. Der var tilsyneladende ingen grænser for naboens indflydelse, og vi var nu helt overbeviste om, at tidligere omtalte konge af Skåne måtte være konge af Skåne, og ikke en hr. hvem som helst.

Den brovtende SÄPO agent fik min svoger fornøjelsen af, mens jeg viste den joviale kameraholder rundt og fik ham til at tage et billede af maleriet på udhuset og af Skithuset. Det sidste behøvede jeg ikke opfordre ham til, for det var tydeligvis det, der var formålet med deres besøg, og efter at have taget det andet billede, ville han på det bestemteste ikke tage flere. Det var jo staten, der betalte, så der skulle spares.

Der fulgte ikke flere af den slags fornemme besøg i anledning af vores kunstværk, efter vi havde haft fornøjelsen af SÄPOS udgave af Kling og Klang. Igennem årene havde vi modtaget adskillige besøg af det lokale politi, og vi kendte stort set hver og en. De fleste var ganske fornuftige, mens enkelte var mere i stil med de to hemmelige SÄPO agenter.

 

Kapitel 14 - En nytårsaften og andre festlige indslag