Titlen antyder måske, at der er tale om et gammeldags
udedas, men det er der ikke, slet ikke.
Fem års nabokrig udvikler, i det mindste for nogen, en evne
til at tænke nyt og kreativt. Det blev hurtigt en grundregel, at intet måtte
gentages. Det blev en styrke, der på ingen måde kunne matches, hvorimod vi
generelt ingen forandringer eller variationer kunne observere fra modpartens
side, nærmest tværtimod.
Vores ærede modpart førte sig nogenlunde konsekvent frem
med deres gode forbindelser i Tomelilla kommunes byråd, forbindelser de troede
så fuldt og fast på, at de næppe tiltroede os, og bestemt ikke de foregående
ejere, mange chancer.
En af de mere underholdende lejligheder bestod således i,
at vi fik besøg af "Kungen av Skåne".
"Ni vet inte vem jag er" kundgjorde han, med meget
overbevisende og dyb myndig stemme.
"Jovist, du er kongen af Skåne" replicerede vi nærmest
enstemmigt, og da han ikke nægtede det, måtte vi have gættet rigtigt, men mere
om det i et helt andet kapitel.
Nej, Skithuset var et kunstværk, og vor nabo endte med
at blive så glad for det, at de købte det formedelst 40.000 fuldgode svenske
kroner, endda på et tidspunkt, hvor den svenske krone var en stærk valuta, i det
mindste i de
skandinaviske lande.
Dette herlige kunstværk blev naturligvis grundigt forberedt og
i god tid. Hvordan skulle det se ud? Hvilke former for materialer skulle indgå?
Hvad var vores budskab? Og sidst men ikke mindst, hvordan forhindrede vi vores
modpart i at ødelægge det? Erfaringerne fra tidligere havde lært os, at en vis ladhed prægede ikke mindst de to hjemmeboende sønner, så hvis det var
tilstrækkeligt stort og solidt, ville det kunne overleve. Erfaringerne med de
første birketræer vi plantede og hele familiens systematiske tisserier på de
stakkels uskyldige små, der derved opgav livet, gjorde, at der ikke på nogen
måde måtte indgå noget levende. Skulle der være blomster, skulle de være
kunstige og nærmest umulige at komme til.
Den grundige forberedelse, og tilgangen til anvendelige
materialer, resulterede i, at der skulle være tale om en konstruktion på to
gange to meter i grundflade, en højde på 2 meter, hvor det var lavest og 4
meter, hvor det var højest.
En kubus med en firesidet pyramide, udført i stål og
delvist nedstøbt i beton blev besluttet skulle være udformningen, og
materialerne blev efterfølgende anskaffet. Derefter
kom spørgsmålet om, hvordan vi sikrede os, at betonen fik ro og fred til at
hærde. Også denne fase var kritisk, for vi kunne næppe forestille os, at vi
kunne støbe hjørnestolperne ned i jorden og regne med, at ingen så meget som
tænkte på, at påvirke stabiliteten i negativ retning. Vi var tværtimod meget
overbeviste om, at vi ikke kunne regne med noget som helst i den retning. Altså
måtte vi blive på stedet et passende antal timer efter støbningen.
Løsningen lå ligefor. Et telt, en primus påfyldt rigeligt med petroleum til
et par måltider og diverse råvarer til en kulinarisk oplevelse i vildmarken, så
hvad lå mere lige for, end en gang pandekager, suppleret med moderate mængder
risvin?
Risvinen var et kapitel for sig. Helt fra vores grønne ungdom havde den fulgt
os. En klassekammerat faldt tilfældigvis over opskriften, og vi fandt i en
tidlig alder ud af, at den var billig og effektiv. Som
De Gylne Løver sang:
"Det smager af fusel og lugter af gær,
din lever ta'r skade og øjet får stær.
Det smager som rævepis og terpentin,
men det er billigt, og så bli'r du fuld som et svin."
|
I det svenske, var alt der indeholdt mere end 1,9 procent alkohol lig med
druk og syndig adfærd, og derfor beskattet i en grad, så gud og hvermand havde sin egen
produktion af "ildvand" og deslige. En overgang var rigsdagen indstillet på at
forbyde kaffemaskiner, fordi de kunne bruges til hjemmebrænding. Risvinen var
dog lidt mere fredelig, det var en drik fremstillet af ris, rosiner, sukker,
appelsiner, bagegær og vand, der sammen gik op i en højere enhed og slutteligen
gav en drikkelig væske, der i for store mængder af og til kunne anspore til
lettere uskyldige fjollerier.
Først arbejde, så fornøjelser. Vi gravede ret hurtigt de fire huller, hver på
en dybde af en meter, hvorefter der skulle blandes beton og stolperne støbes
ned, med den præcision et så betydningsfuldt kunstværk krævede. Grus til betonen
var der nok af, for hele grunden lå på en grusås, der var dannet i den sidste
istid, det var bare om at flytte det øverste jordlag og grave løs. Da støbearbejdet var tilendebragt, kunne vi overgå til teltslagning, madlavning og
nydelse af den medbragte risvin, hvis det ellers kunne beskrives som en nydelse.
Det medbragte bryg var et såkaldt "andengangsbryg", hvor frugt og ris med mere
genbrugtes. Når førstegangsbrygget var borte, men frugten tilbage, tilsatte man
bare en ny portion vand og en ny portion sukker. Gær var der rigeligt af, så
gæringsprocessen satte i gang igen med ekspresfart, og i løbet af et par uger
var der nye friske forsyninger.
Det siger sig selv, at smagen ikke helt havde samme karakter, som ved
"førstegangsbrygget", så det kom betydeligt tættere på De gyldne Løvers
maleriske sangtekst. |
Hvordan ideen kom på bordet?
Det begyndte med spørgsmålet:
Kender du "Nemis"?Det gjorde jeg ikke, men det gør jeg nu. Min svoger
berettede om historien bag den nu ret omfattende træskulptur ved den svenske
vestkyst, ret overfor Sjælland. Når vi som børn gæstede de nordsjællandske
badestrande, kunne vi sommetider, i klart vejr se Kullen. I mine barndomserindringer er
der nedfældet en oplevelse af en familietur til netop dette sted, så den
geografiske placering var mig ikke ubekendt.
Men at en ihærdig drivtømmersamler, der
altid medbragte hammer og søm, havde skabt et kunstværk, ved at slå det hele
sammen, havde jeg ingen anelse om. Heller ikke om, at det havde været behandlet
i diverse forvaltningsinstanser, der til slut havde giver kunstneren medhold i,
at det var et kunstværk, og at det derfor gerne måtte blive liggende.
"Skal vi ikke lave vores helt egen kunstværk, her på 34:1?"
Efter en kort og intens drøftelse, var det skånske kunstnerkollektiv et
faktum, og vi kunne overgå til realitetsforhandlingerne om kunstværkets budskab
og udformning,
Det sidste gav næsten sig selv, for et par år tidligere, havde vi
konstateret, at naboerne havde et akut behov for mere toiletkapacitet. Behovet
var så akut, at en sen sommeraften kunne vi til vor store overraskelse se
nabokonen, iført laksefarvede chemiser, snige sig ud og sætte sig og tisse på
vore nyplantede birketræer, men mere om det i et andet kapitel.
Af samme årsag havde vi, nogle måneder efter denne oplevelse, en juledag, i
hylende snestorm, bortført et kasseret skabslokum fra en lokal kirkes
affaldsplads. Vi vidste tilfældigvis, hvor dette herlige bytte lå henslængt og ubevogtet, men
også mere om det i et andet kapitel.
Den tidligere beskrevne figur, en kube med en tilsvarende pyramide som
afslutning opefter, skulle være grundformen. På kube såvel som på pyramiden
skulle der anbringes skråtstillede flanger, for at skabe en opadgående
bevægelse, der rettede beskuerens opmærksomhed på en figur på toppen af
pyramiden. Denne figur skulle, udover at danne skulpturens ende opadstræbende
afslutning, også rumme en antydning, eller rettere en hentydning, til det lokale
akutte toiletbehov. Figuren kunne på den måde ikke være andet end en toiletstol.
Af hensyn til det dekorative islæt og for at understrege kunstværkets indbyggede
modsætningsforhold i udtryk og udformning, skulle der anbringes et antal
kunstige blomster i toilettet, der i øvrigt skulle være fuldt funktionsdygtigt
med hensyn til skylning.
Hvis nogen skulle få lyst til eller behov for at bruge
toilettet til dets oprindeligt tiltænkte funktion, ville det i sagens natur være
en god ide, først at fjerne blomsterne.
"Skithusets" ide og udformning var nu på plads, tilbage resterede at få det
konstrueret.
Som allerede beskrevet, tilbragte vi den første nat med at bevogte de
nedstøbte hjørnestolper, der i øvrigt bestod af fire jernbaneskinner, hver på en
længde af 3 meter, hvoraf den ene blev støbt ned i betonen, så de resterende to
rakte op over jordoverfladen.
Næste fase bestod i, at svejse et antal ståldragere a to meter på som det
der, hvis der havde været tale om en bygning, ville have været en tagrem,
hvorefter pyramiden kunne svejses fast.
Vi var stort set ikke nået længere, da vi fik fornemt besøg. At naboen
dukkede op, var ventet, og på en måde var det også ventet, at der ville dukke
folk op fra Tomelilla Kommune, eftersom vi ved tidligere lejligheder havde
konstateret, at der var nære bånd mellem de tre instanser i kommunens styrelse:
nabofamilien, forvaltningen og byrådet. Kommunens repræsentanter var en kommuneingeniør eller kommunearkitekt og hans
lovbogsholder. Der var unægtelig et vist morsomt skær over parret, hvor den ene
var ret høj og dominerende, var den anden lille, nærmest undersætsig, og ret
lydig, veldresseret kunne man med god ret påstå.
Vi burde måske have spurgt ind til den officielle titel, men vi opfattede ham
som en ret ligegyldig person, der forsøgte at puste sig op over os, så vi havde
ikke den helt store interesse for manden. Efter en kort ceremoni, hvor vi pænt
hilste på hinanden, kunne den dominerende del af det umage par ikke holde sig
længere. Vi blev truet med bål og brand, og han påstod stædigt, at der var tale
om en "åtgerd", hvormed han antagelige mente en ulovlig bygning, og var
overhovedet ikke indstillet på, at betragte det som det det var, et kunstværk.
Heller ikke, da vi bragte "Nemis" i hans erindring, og påpegede, at vi
næppe kunne få noget menneskeligt væsen til at tage ophold i et så luftigt
bygningsværk som "Skithuset", lod han sig formilde endsige lokke til
lidt tankevirksomhed. Vi ville blive pålagt at fjerne det, under trussel alverdens ulykker,
herunder et større antal dagbøder, hvortil vi blot kunne ryste lidt forsigtigt
på vore respektive hoveder med en antydning af et tilsvarende forsigtigt smil.
|
Ved starten af seancen, havde der været mere end blot antydninger af smil at
spore hos den evigt optimistiske nabo, men efterhånden som mødet skred frem,
stivnede de en anelse. I samme takt blev kommuneingeniørarkitektens
ansigtsudtryk mere og mere bistre, hvorimod lovbogholderen uforstyrret fortsatte
sin del af opgaven og beredvilligt slog den ene paragraf op efter den anden,
uden at der dog af den grund fremkom noget brugbart eller noget vi ikke kendte
til i forvejen. En vigtig del af forberedelsesarbejdet til Skithuset havde naturligvis
bestået i, at få en tilstrækkelig viden om lovgrundlaget. Af samme grund kunne
vi også sætte den beredvillige lovbogsholder i arbejde, både med hensyn til
aktuelle lovtekster som med hensyn til tidligere afgørelser, for eksempel
Länsstyrelsens afgørelse vedrørende tidligere omtalte "Nemis".
Kommuneingeniørarkitekten eller hvad han nu var måtte tage bort med uforrettet
sag, og det hører til historien, at der selvfølgelig kom hverken bøder eller
andre morsomheder fra Tomelilla Kommune, men det var et godt forsøg, der igen
viste magtens tredeling i kommunen. Kongen af Skåne og hans beredvillige
medhjælpere var ikke så farlige som naboen troede, der var tydeligvis kun tale
om en papirtiger og ikke et rigtigt rovdyr, vi behøvede at nære frygt for.
Vi havde et par år
tidligere oplevet noget tilsvarende, hvor kommunens hälsovårdsmyndighet trådte i
karakter og trådte eventyrligt meget ved siden af, men det hører et helt andet
kapitel til. Du kan læse om det i kapitlet om vores videnskabelige
forskningsprojekt. Naboerne havde et specielt forhold til motoriserede køretøjer, så
vi kunne frygte, at de ville bruge noget i den stil til at fjerne vores
nykonstruerede skulptur. Følgelig måtte vi tilbagevendende besøge åstedet og
sikre, at der ikke gennemførtes utilsigtede raids på Skithuset. Det var på en af
disse dage vi modtog besøg af selveste SÄPO, det svenske
sikkerhedspoliti, men mere om det i et andet kapitel. Et af udhusene på 34:1 var blevet smukt dekoreret af min ældste niece, med et
billede af et antal højhuse, hvorover der svævede en helikopter, alt i et
præcist og smukt perspektiv, så der var nu hele to kunstværker at betragte og
lade fantasien spille over. Da vi en herlig sommermorgen fik gæster, blev de da
også opfordret til at betragte og fotografere begge værker.
Både de lokale og de landsdækkende aviser skrev efterfølgende spalte op og
spalte ned om "Skithuset", og da fem års nabostrid sluttede med at vores nabo
købte ikke blot "Skithuset" men hele 34:1, skrev en af dem, under overskriften
"En skitsak ur världen" en rørende artikel om hvordan disse to grumme og onde
danskere nådesløst havde forfulgt en ganske uskyldig svensk familie. For ligesom
at manifestere os overfor bladsmøreren, stævnede vi den ansvarshavende redaktør
for "förtal" - bagvaskelse. Det førte til ikke mindre end tre underholdende dage i
Malmö Tingsrätt, hvor vi blandt andet blev interviewet af en sød journalistdame
fra TT, der gerne ville vide, noget om vores forskningsprojekt. Det var her ret
tydeligt, at nogen havde lækket informationer, der var fremkommet bag rettens
lukkede døre. Var det mon den indstævnede chefredaktør? Mere om det i et andet
kapitel.
Eksisterer "Skithuset" i dag? Selvfølgelig ikke. Som noget af det første,
demonterede de nye ejere af 34:1 det. Nu hvor Grisetæmmeren er blevet en kendt
kunstner, der oven i købet har lagt navn til en "-isme" -
absurdismen -
kunne det tænkes, at de ville have kunnet omsætte det for et noget større beløb,
men sådan skulle det ikke blive,
Som en afslutning på fortællingen om "Skithuset", kan det tilføjes, at vi
blev bestilt til at lave et tilsvarende kunstværk andetsteds på Österlen, men
takkede beskedent nej. Det var en præst fra det sydsvenske, der ikke helt kunne
komme overens med sit menighedsråd, og på den måde gerne ville bruge kunsten
til at udtrykke sig med. Formålet var nobelt og opgaven spændende, for ikke at
sige tillokkende, men vores beslutning om aldrig at gentage os selv stod ved
magt, også selvom vi kunne have fået et betydeligt større beløb for gentagelsen,
end vi fik for originalen. Man går ikke på kompromis, heller ikke for penge.
"Skithuset"
lever nu kun i de mange erindringer, det har afstedkommet, og en del af historien om
det vil stadigvæk kunne læses i de mange avisartikler, der selvfølgelig ikke var
i kunstnernes favør, men tydeligt viser, at kunstværket til fulde levede op til
sin forpligtelse til at skulle provokere. Det hører også til den del af
fortællingen, at ikke en eneste af de mange journalister, der samvittighedsfuldt
berettede historien i deres mange spalter, så meget som overvejede, at kontakte
os, for at høre vores side af historien. Dårlig og overfladisk journalistik er
ikke et fænomen, der er af nyere dato.
Åh nej! Der mangler lige en lille detalje. Indvielsen af "Skithuset"
omfattede et enkelt skyl fra toiletkummen. Naboen havde for vane, at lade sine
frustrationer gå ud over de nærmest stående. I dette tilfælde var det et par
børnebørn, der fik en større overhaling og et par drag over nakken. Derudover
fik vi selv et grundigt indblik i såvel almindelige som ualmindelige skældsord
og besværgelser på et absolut ikke lettilgængeligt skånsk, der lød lidt som en
blanding af sydvestsjællandsk dialekt og svensk tale, som det måtte lyde når det
blev udtalt med en varm kartoffel i munden. Selv min søster, der aldrig på nogen
måde kunne finde på at sige et grimt ord til eller om andre mennesker, blev
beskyldt for alverdens forfærdelige ting, men det tog vi os på ingen måde nær.
Skældsord og grimme udtryk fortæller som bekendt kun noget om den, der bruger
dem. Det kan i sig selv være en interessant oplevelse, at observere den afmagt,
der i virkeligheden ligger bag de flestes brug af skældsord og nedsættende
bemærkninger om deres medmennesker. I den aktuelle situation var afmagten
åbenlys.
"Skithuset" var i sandhed et provokerende kunstværk, og som sådan indskrev
det sig magtfuldt i den sydsvenske kunsthistorie. Da det var færdigt besøgte vi
naturligvis kommunestadsingeniørarkitekten og orienterede ham derom. "Så ved jeg
det", var det spagfærdige svar denne vigtige meddelelse afstedkom. |