Postmodernistisk autodafé
En ureflekteret enkelt
fortæller, at ville brænde et helligt skrift.
Den ureflekterede
enkelte brænder en bunke papir og karton
om hvilket det påstås at
være det hellige skrift.
Titusinder går ud på
gader og veje. Titusinder brænder billeder, flag og symboler.
Titusinder
skriger på hævn og død over en hel nation.
Men det var ikke
nationen, der brændte en bunke papir og karton
om hvilket det blev
påstået at være det hellige skrift.
Et ureflekteret unge
hyler og hopper hysterisk mens den råber og
skriger sit had og sin sygdom ud
mod en verden.
Verden ved, det
hysterisk hylende barn
blot beretter om og
beskriver sig selv.
Verden vælger, med
omtanke, at
overse det hysterisk
hylende barn.
Af ild og aske vokser
et hadets sammenhold,
men hvem,
om dybest set nogen,
gavner hadet
og hadets halvhjertede
sammenhold?
En forvirret fanatiker
brænder en bunke papir og karton
om hvilket det påstås
at være et helligt skrift
blot for at vise sin
foragt, men hvem forventer,
foragten forsvinder
når titusinder tumler
ud på gader og veje,
og skriger på hævn og
død over en hel nation?
Hvem tror
færre føler foragt,
fordi titusinder går ud på
gader og veje,
og skriger på hævn og
død over en hel nation?
Tror du selv
du gavner din tro
når du tankeløst
skriger på hævn og død
over en hel nation?
En bunke papir og
karton om hvilket det påstås
at være et helligt skrift
brænder på bålet.
En forvirret fanatiker,
snyder sig selv
og tror trodsigt
at kunne brænde et
begreb, at kunne brænde en tro,
at kunne brænde en ide,
blot ved at brænde det
papir og det karton
der bærer en enkelt
kopi.
Hvordan kan du tro at
du tror, hvis du tror dit
hellige skrift kan brændes
blot fordi en forvirret
fanatiker brænder en bunke papir og karton
om hvilket det påstås
at være dit hellige skrift
En forvirret fanatiker
lokkede et hysterisk hylende
brølende barn,
men gemte sig selv.
Hvem skal vi om nogen
foragte, det hysterisk hylende
barn eller den,
der i fuldendt fejhed
skjulte sig selv?
Tror du selv,
at had og foragt
fjernes ved at forbyde
afbrænding af bunker af papir og
karton om hvilket det påstås
at være et helligt skrift?
Hvis din tro er ægte og
dyb, hvad betyder det da,
om hadet fremviser sin
foragt? Hvis din tro er ægte og
dyb, hvad ønsker du da,
hadets forvredne foragt
eller hadets hykleriske
sympati?
Hvor er fornuft og
forstand når en nations hersker
tillader titusinders
afbrænding af andre nationers flag og symboler,
men straks sætter verden i
brand blot fordi en forvirret
fanatiker brænder en bunke papir og karton
om hvilket det påstås
at være et helligt skrift?
Vi glemmer aldrig da du
lavede love for fortiden
for at føje dit folks
forvredne higen efter hævn.
Vælg da din vej
uden at fjerne
frihed til at tro, tale og
tænke blot for at føje
herskerens
halvhjertede higen efter
hævn.
For hvad finder du frem
i fremtiden, at forbyde dit folk at
føle foragt?
Den 1. juni 1945 vedtog folketinget lov nr. 259 af 1. juni 1945, hvor
det indførte dødsstraf med tilbagevirkende kraft. Loven og den brug, der
blev gjort af den er indtil videre den største skamplet nogensinde på det danske
retssamfund. Loven forklaredes med, at det var for at undgå, at
befolkningen selv hævnede sig på dem, der havde samarbejdet med
besættelsesmagten, men politikerne glemte helt, at de selv havde
opfordret til samarbejde. Ved at rette opmærksomheden mod retsopgøret,
fjernede man opmærksomheden fra sig selv og sit eget samarbejde.
Regeringen er godt i gang med endnu en gang at give køb på grundlæggende værdier, denne gang for at pleje relationerne til diktaturstater, der i bund og grund er ligeglade med afbrændingerne, men som
hellere end gerne benytter lejligheden til at undertrykke vores demokrati og vore frihedsrettigheder.
|